Relationele spanningen

Lies en Herman zijn al  35 jaar samen. Allebei midden 60ers.  Een beetje een ouderwets(wat is ouderwets) , Lies heeft altijd voor het gezin gezorgd, de kinderen en het huishouden. Zij hoefde niet te werken want Herman had een goede baan. Het was hun beider wens. Na een dag hard werken kwam Herman thuis, dronk een borreltje en las zijn krantje. Vervolgens

het eten en daarna indutten bij het journaal. Huishouden was hem volstrekt vreemd. En Lies regeerde met ijzeren hand over het huishouden, maar kon, toen de kinderen de deur uit waren ook lid worden van allerlei clubjes.  Een en ander tot het noodlot toesloeg. Lies kreeg kanker en het zaaide zich overal uit.

Via de huisarts werd ik gewaarschuwd. De mensen hadden erg moeite met het proces waar ze in zaten.

Ik bezocht de mensen en het bleek dat het eerste wat opgelost moest worden, relationele spanningen waren. Lies is heel veel moe en gauw van slag. Herman  moet steeds meer in het huishouden doen, wat hij nog nooit gedaan heeft en hij doet het dus altijd verkeerd.  De man is doodmoe  en ze lopen beiden op eieren.

Wat ik dan probeer te doen is ruimte creëren. Probeer zaken uit te besteden. Als je was vouwen vervelend vindt en strijken, doe in die tijd wat anders en laat het iemand doen die het wel kan. Dat ontlast de partner. Vries maaltijden in. Spreek het naar elkaar uit. Als begeleider zorg ik dat dat gesprek gevoerd wordt en ik begeleid het.